Zoekwoordentools voor beginners: een simpel overzicht

SEO Zoekwoordenonderzoek (ook wel 'trefwoordenonderzoek' of 'keyword research’ genoemd) helpt je te ontdekken welke termen je doelgroep op internet invoert om jouw product of dienst te vinden. Maar welke tools kun je gebruiken om zo'n zoekwoorden analyse te doen? Welke zijn het meest geschikt voor beginners, en wat zijn de verschillen tussen gratis tools en betaalde tools? In dit artikel geef ik je een eenvoudig en beknopt overzicht.

Gratis tool voor zoekwoordenonderzoek

Allereerst de gratis tools. De meest bekende gratis tool is de Google Keyword Planner. De Google Keyword Planner is fijn om te gebruiken als je wilt starten met zoekwoordenonderzoek, en hier eerst een beetje ´feeling´ mee wilt krijgen. De tool geeft je globaal inzicht in het aantal keer dat maandelijks op een bepaald zoekwoord wordt gezocht (het zogenaamde ‘zoekvolume’). De Google Keyword Planner is een zoekwoordentool die oorspronkelijk is ontwikkeld voor het achterhalen van zoektermen als je via Google wilt adverteren. Je kunt de tool ook gebruiken om zoekwoorden te achterhalen als je op een natuurlijke manier tussen de zoekresultaten wilt verschijnen.

Let op: het proces om je aan te melden bij de tool, kan dan wel wat ingewikkelder zijn.


Voorbeeld van homepage Google Keyword Planner


Gebruik je de tool zonder advertenties in te kopen, houd er dan rekening mee dat je alleen brede schattingen van het verkeer te zien krijgt. Koop je ook advertenties in, dan krijg je meer details te zien. Zie hieronder de brede schattingen in de kolom 'Gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten', bij het onbetaald gebruik ervan:


Illustratie verkeersschattingen Google Keyword Planner bij onbetaald gebruik


De Google Keyword Planner is een goede tool als je op zoek bent naar een zoekwoordentool om gratis te gebruiken. Je kunt er mooi mee experimenteren, en de resultaten komen natuurlijk 'rechtstreeks van de bron'. Houd er rekening mee dat je voor het gebruik van de tool een Gmail-account nodig hebt. En let erop dat je de juiste link pakt naar de tool. Dat scheelt je omslachtige procedures met registeren.
Ik gaf het eerder aan als nadeel, maar kost het proces voor het aanmelden erg veel moeite? Overweeg dan om met de zoekwoordentool Ubersuggest te werken. Meer informatie lees je zo.

Ik ga nu door naar de betaalde tools, waarbij ik start met een goedkopere maar zeer toereikende tool die wat meer functionaliteiten heeft.


Niet gratis (althans, heel beperkt), wel goedkoop

Niet helemaal gratis, maar wel een van de goedkoopste tools voor zoekwoordenonderzoek, is Ubersuggest. Ubersuggest is een toegankelijke tool waarmee je de diepte in kunt gaan op een specifiek zoekwoord. Zo kun je informatie over jouw concurrenten achterhalen. Of bijvoorbeeld de content op je eigen website laten analyseren op sterke en zwakke punten voor SEO. Ook geeft Ubersuggest veel mooie ideeën voor zoekwoorden die zijn gerelateerd aan het zoekwoord dat je invoert. In dit artikel geef ik een voorbeeld.
Het is een goede beginnerstool die betaalbaar is en waarmee je net een stap verder kunt gaan in je onderzoek, dan dat je met de Keyword Planner kunt doen.


Voorbeeld van homepage Google Keyword Planner


Voor Ubersuggest betaal je voor 1 gebruiker 29 euro per maand. Ten opzichte van andere betaalde tools, is dat een zeer redelijke prijs. Ben je startend ondernemer of heb je niet zo'n groot budget, dan is dit dus een fijne beginnerstool.
Ubersuggest geeft je ook alle details rondom de populariteit van een zoekwoord. Je kunt goed zien hoe vaak er maandelijks op wordt gezocht, en hoeveel concurrentie er op het zoekwoord zit (zie illustratie hieronder). Alle ins & outs kun je er daardoor goed mee achterhalen.

Tip: in mijn cursus Zoekwoordenonderzoek voor Beginners geef ik een fijne besparingstip voor Ubersuggest.


Illustratie verkeersschattingen Google Keyword Planner bij onbetaald gebruik


Naast deze meetgegevens bevat de tool nog veel andere functionaliteiten. Waaronder inzicht in de landen waar op het zoekwoord wordt gezocht:


Illustratie verkeersschattingen Google Keyword Planner bij onbetaald gebruik


In mijn andere artikel geef ik meer informatie over de functionaliteiten van Ubersuggest.


Duurdere tools voor zoekwoordenonderzoek

Als je verder de diepte in wilt gaan qua data, dan zijn er duurdere zoekwoordentools die nog uitgebreidere functionaliteiten bieden. Deze tools kosten rond de 100 euro per maand, sommigen hebben een startersaanbod. De meest bekende zoekwoordentools binnen het online marketinglandschap zijn:

1. Ahrefs
2. SEMrush
3. Moz Keyword Explorer
Bovenstaande betaalde zoekwoordentools zijn handig als je echt professioneel met je SEO aan de slag wilt gaan. De tools zijn vooral geschikt voor gevorderden en grote bedrijven. Ze bevatten mooie functies die je met gratis of goedkopere tools niet of beperkter krijgt, maar zijn ook complexer in gebruik dan de Google Keyword Planner of Ubersuggest. Om die reden laat ik de details van deze tools in dit artikel verder buiten beschouwing, en richt ik mij op de eenvoudiger tools. Je kunt hiermee als beginner een goede start maken met je SEO.


Conclusie: wat zou ik voor beginners adviseren?

Mijn advies zou zijn: ben je nog onbekend met zoekwoordenonderzoek en is dit nieuw voor je? Start als klein bedrijf of freelancer dan met een gratis of goedkopere tool. Zo kun je zonder grote investeringen al experimenteren met zoekwoorden. Als je later merkt dat je meer data nodig hebt, kun je altijd een duurdere tool overwegen.

Uitzondering op deze regel: ga je een business starten binnen een hoog competitieve markt? Dan kan een tool als SEMrush voor het diepgaand analyseren van concurrentie de moeite waard zijn. Voor e-commerce kan het ook de moeite waard zijn om te investeren in een duurdere tool.

Tot slot zou ik zeggen: experimenteer anders gewoon eens met één of twee tools. En ontdek welke tool het beste bij jouw gebruik en doeleind past.
Tip: betaalde tools hebben vaak een gratis ‘trial’ periode of bieden een eenvoudiger versie aan met een beperkt aantal zoekopdrachten, als je de tool wilt uitproberen. Soms is het even zoeken onder de ‘
pricing’ (of in Google), maar dan vind je deze opties vanzelf!

Wil je leren werken met de zoekwoordentool Ubersuggest? In
mijn videocursus leer ik je als beginner om de functies van de tool eigen te maken, en om de beste zoekwoorden te vinden voor jouw business!

Afbeelding video verwijzing cursus


Check nu mijn videocursus 'Succesvol Groeien met je Website'


Mijn gratis e-book ontvangen?

Wil je beter gevonden worden in zoekmachines?

In mijn gratis e-book leg ik jou als beginner eenvoudig uit hoe dit werkt!

Eenvoudig je kennis uitbreiden over zoekwoorden en zoekwoordenonderzoek - voor beginners!

Categorieën

Oplossing

Ik help je om beter gevonden te worden in zoekmachines

Om betere inzichten te verkrijgen in je doelgroep, waardoor je meer klanten naar je website kunt trekken

Kortom: kennis die je nodig hebt om succesvoller te ondernemen!

Link naar LinkedIn profiel

Privacy policy • Servicevoorwaarden Cookies