Zoekwoordenonderzoek helpt je om een goed beeld te krijgen van de populariteit van zoektermen. Je kunt er zoektermen mee achterhalen die jouw doelgroep gebruikt in zoekmachines. Op basis daarvan kun je gericht keuzes maken in de woorden die je gebruikt op je website. Een handige tool waarmee je als beginner trefwoordenonderzoek kunt doen, is Ubersuggest. In dit artikel lees je wat Ubersuggest is en wat je ermee kunt.
Ubersuggest is een zogenaamde ‘zoekwoordentool’, ook wel 'SEO-tool' genoemd. De tool helpt je om de juiste zoekwoorden te vinden, die je vervolgens kunt opnemen op je website. Met die zoekwoorden maak je de pagina's van je website beter vindbaar. Meer daarover lees je hier.
Zelf gebruik ik als internetondernemer al jaren de tool Ubersuggest (affiliate) en heb ik hier goede ervaringen mee. Ik gebruik deze tool eigenlijk om twee redenen: de tool is eenvoudig in gebruik, plus zeer betaalbaar. Heb je nooit eerder zoekwoordenonderzoek gedaan? Dan is het dus een hele laagdrempelige zoekwoordentool om mee te starten. Ubersuggest is overzichtelijk en heeft geen ingewikkelde functies. Anders dan bij de Google Keyword Tool, kun je toch heel allround kennis eruit halen.
Je kunt met Ubersuggest:
1. Zoekwoorden vinden. Je krijgt automatisch een overzicht van zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw onderwerp / business. Inclusief belangrijke meetgegevens die je nodig hebt om na te gaan of de zoekwoorden wel of niet de moeite waard zijn om te gebruiken op je website. Zie de printscreen hieronder voor een voorbeeld.
De meetgegevens heb ik paars omcirkeld. Het enige wat daarvan belangrijk is, is het volume en de SD (moeilijkheidsgraad). Meetgegevens kunnen in eerste instantie overweldigend lijken. Laat je er niet door afschrikken. Meer informatie over de functies in Ubersuggest lees je in het andere artikel op mijn website. En in mijn videocursus neem ik je aan de hand om eenvoudig ermee te leren werken.
2. Gegevens over concurrenten achterhalen. Met de tool krijg je een beeld van zoekwoorden waarop jouw concurrent al gevonden wordt. Het geeft je inspiratie en ideeën waarmee je voor je eigen site aan de slag kunt.
3. Een website-analyse doen. Ook kun je een website-analyse doen om je eigen website te analyseren rondom SEO verbeterpunten. Je krijgt inzicht in punten waar jij goed en minder goed op scoort.
4. Prachtige ideeën voor je content genereren. Tot slot kun je er ontzettend veel informatie uithalen rondom zoekwoorden waarop jouw doelgroep zoekt - en daardoor dus over je doelgroep. Plus: de tool geeft zelf ideeën rondom een zoekwoord dat je invoert. Al die inzichten kun je gebruiken voor je productpagina's, maar ook voor bijvoorbeeld voor het schrijven van nieuwe blogartikelen.
TIP
Inspiratie voor zoekwoorden kun je ook halen uit bijvoorbeeld ChatGPT. Het handige van een zoekwoordentool is echter, dat er bij een zoekwoord altijd meetgegevens worden gegeven. Je kunt daardoor goed onderbouwde keuzes maken in de zoekwoorden die je kiest. Je kunt dan op basis van statistieken weloverwogen keuzes maken voor aanpassingen aan jouw webpagina´s. Zo voorkom je dat je tijd, geld en moeite verspilt.
Is het allemaal nog wat onduidelijk voor je? Dan geef ik je nu een praktisch voorbeeld van zoekwoorden die je met een tool als Ubersuggest kunt achterhalen. En de ideeën die een tool je kan geven:
Stel je hebt een webshop in zwemkleding. Met de tool kun je (a) ontdekken of termen als ‘blauwe zwembroek heren’ of ‘badpak met pijpjes’ populair zijn, en (b) hoe hoog de concurrentie op deze termen is. Je kunt aan de hand van de tool op nieuwe ideeën komen van zoektermen die interessant kunnen zijn om te vermelden op je site. Deze komen in zo'n tool automatisch naar boven. Of je gebruikt het om zicht te krijgen op producten die je kunt toevoegen aan je assortiment. In dit geval toont zo'n tool bijvoorbeeld: ‘corrigerend badpak’ of ‘badpak met beugel'’.
Maar ook inspiratie voor blogartikelen die je op je site kunt opnemen, haal je eruit. Zo bevat de tool een functie waarmee je vragen kunt inzien die online worden gesteld. Bijvoorbeeld: ‘hoe je een badpak kiest voor x figuur', 'hoe je een badpak kunt wassen' etc. Als je deze functies dus weet te vinden, dan zie je dat de inspiratie die je uit de tool haalt enorm zijn!
Ben je benieuwd? Je kunt de tool gratis gebruiken voor een beperkt aantal zoekopdrachten per dag. Je krijgt dan dus alvast inzicht in de manier waarop de tool werkt. Wil je meer functies, dan start een abonnement voor 1 gebruiker/website bij 29 euro per maand. Voor andere tools betaal je al snel het drievoudige.
TIP
Maak je een account aan, dan kun je de tool 7 dagen gratis testen.
Ubersuggest is een fijne beginnerstool voor ondernemers om zelf de basisbeginselen van keyword onderzoek eigen te maken. De tool is betaalbaar, makkelijk te gebruiken en biedt genoeg functies om je op weg te helpen. Hoewel het niet zo uitgebreid is als duurdere tools, kun je er als kleine ondernemer of freelancer voor je eigen business prima mee starten. Wil je zoekwoordenonderzoek doen voor opdrachtgevers, dan raad ik je een andere tool aan.
Wil je leren werken met Ubersuggest? In mijn videocursus help ik je als leek eenvoudig op weg.
Mijn gratis e-book ontvangen?
Wil je beter gevonden worden in zoekmachines?
In mijn gratis e-book leg ik jou als beginner eenvoudig uit hoe dit werkt!