Wat is een zoekwoordenonderzoek? Uitleg en voorbeelden

Als je een website hebt, of een nieuwe website wilt oprichten, dan kun je eigenlijk niet zonder zoekwoordenonderzoek (ook wel ‘keyword research’ of ‘trefwoordenonderzoek’ genoemd). Maar wat houdt het precies in, en waarom is zoekwoordenonderzoek zo belangrijk? In dit artikel duik ik met je in de basis van zoekwoordenonderzoek, en leg ik uit waarom je als een van de eerste stappen hiermee aan de slag wilt gaan wanneer je als startend ondernemer een website of webshop opricht.

Laat ik beginnen bij de termen

Niet iedereen is bekend met de termen die binnen het marketinglandschap rondgaan, wanneer je het hebt over zoekmachine-optimalisatie (oftewel: het beter vindbaar maken van je website voor zoekmachines). Laat ik daarom eerst de eenvoudige term ´zoekwoorden´ toelichten.

Het begrip ‘zoekwoorden’ uitgelegd

Zoekwoorden zijn woorden of zinnen die internetgebruikers intypen in zoekmachines (zoals Google of Bing) wanneer ze ergens naar op zoek zijn. Bijvoorbeeld: als je een nieuwe laptop wilt kopen, zou je kunnen zoeken op zoekwoorden als: ‘beste zakelijke laptop’ of ‘beste laptop [jaartal]’. Zoekwoorden worden ook wel ‘zoektermen’ of ‘keywords’ genoemd.


Voorbeeld van zoekwoorden

Waarom zijn zoekwoorden belangrijk?

Zoekwoorden zijn belangrijk om als website-eigenaar op je website op te nemen. Met de juiste zoekwoorden zorg je ervoor dat jouw website vertoond wordt in bijvoorbeeld Google (maar ook in AI zoekmachines) - en dus gevonden wordt door internetgebruikers die jij ermee wilt bereiken. Gebruik je geen zoekwoorden op je website? Dan loop je dus kansen op bezoekers van jouw potentiële klant mis. Daarnaast kunnen zoekwoorden je voorzien van essentiële informatie over je doelgroep. Daarover vertel ik zo meer.


Zoekwoordenonderzoek: wat het is en waarom je hiermee aan de slag wilt

Zoekwoordenonderzoek is: het onderzoek naar de zoektermen die jouw doelgroep gebruikt in Google. linkt misschien technisch of ingewikkeld, maar dat is het niet. Eerder gaf ik als voorbeeld al het kopen van een laptop. Ik zal nog een paar andere voorbeelden geven. Denk aan termen als ‘duurzaam cadeau’, ‘boekhouder Amsterdam’, ‘creatieve workshop’, ‘dj voor bruiloft’ of ‘yin yoga Hilversum’ of ´wat is de beste patisserie van Amsterdam’. Het zijn allemaal zoektermen die voor een ondernemer in een bepaalde branche van belang kunnen zijn om te achterhalen. Dat kan dus door onderzoek hiernaar te doen. Weet je op welke woordcombinaties jouw doelgroep zoekt wanneer ze informatie, een dienst of een bepaald product willen vinden? Dan kun je hier belangrijke inzichten uit opdoen, jouw website hierop aanpassen en extra bezoek genereren via zoekmachines.

Laat ik wat praktijkvoorbeelden geven

Bij zoekwoordenonderzoek bekijk je dus welke woorden en zinnen internetgebruikers invoeren in een zoekmachine. Bijvoorbeeld: je wilt een sneaker webshop oprichten. Je doet eerst zoekwoordenonderzoek. Daarmee breng je in kaart op welke termen wordt gezocht rondom het productaanbod. Hieronder zie je een printscreen van suggesties die in Google worden gegeven, als je de algemene zoekterm ‘witte sneakers’ invoert. Je ziet dat er heel gericht wordt gezocht op termen als ‘lage sneakers’, maar ook op bepaalde merken. Ik illustreer dit nu door de suggesties in Google erbij te tonen. In een zoekwoordentool kun je zien hoe vaak er op deze woorden wordt gezocht, en hoeveel concurrentie er zit op de zoekopdrachten.


Voorbeeld van zoekwoorden in Google browser

Een ander voorbeeld: stel, je bent een stylist. Internetgebruikers die online zoeken naar een kledingstylist, kunnen zoektermen gebruiken als “stylist in [jouw stad]” of “stylist kleding vrouwen”, “stylist kleding mannen”, of bijvoorbeeld “kledingstyliste”.
Wil je goed gevonden worden in zoekmachines, dan is het dus belangrijk om een stukje vooronderzoek daarnaar te doen. Je kunt op jouw website dan de termen opnemen die aansluiten op jouw expertise - én op de manier waarop daar online naar wordt gezocht.


Voorbeeld van zoekwoorden rondom de term 'stylist kleding' in Google browser
Voorbeeld van verschillen in zoektermen die worden ingevoerd (kledingstylist)

Kortom: waarom is zoekwoordenonderzoek nou zo belangrijk?

Neem je geen, of niet de juiste trefwoorden op jouw website op? Dan loop je kansen mis om vertoond te worden in zoekmachines op deze trefwoorden. Trefwoordenonderzoek kan je dus helpen om:

  • Gericht bezoekers aan te trekken

Door de juiste zoekwoorden te gebruiken, trek je bezoekers aan die écht geïnteresseerd zijn in wat jij aanbiedt. Dit betekent meer relevante bezoekers en dus een grotere kans op klanten of opdrachten.

  • Beter vindbaar te worden in zoekmachines

Google en andere zoekmachines gebruiken zoekwoorden om te begrijpen waar jouw website over gaat en wat je expertise is. Door de juiste zoekwoorden op je website op te nemen, help je zoekmachines om een goed beeld te krijgen van de inhoud van je website. Je website zal dan een grotere kans hebben om vertoond te worden in de zoekresultaten.

  • Efficiënt te werken met de juiste zoektermen

Met zoekwoordenonderzoek werk je doelgericht aan je SEO (‘Search Engine Optimization’, oftewel: zoekmachine-optimalisatie). Op basis van de resultaten uit het onderzoek, kun je gericht kiezen voor woorden die voor jouw business het meeste potentieel hebben. Je bespaart zo dus tijd en energie door je strategisch te richten op de termen die echt bijdragen aan succes.

Wat is het nadeel ervan als je eerst zoekwoordenonderzoek doet?

Niets. Je bent in de opstartfase van je website wel wat meer tijd kwijt aan het vooronderzoek. Tegelijkertijd kan het je dus juist veel tijd en moeite kosten om je webpagina’s later te moeten aanpassen en optimaliseren. Hoe eerder je dit dus oppakt, hoe strategisch efficiënter je van start gaat. Dus heeft het werken met zoekwoorden zelf een nadeel? Niet echt nee. Behalve dat je het uitvoeren van het onderzoek goed in de vingers wilt krijgen. Maar daarmee kan ik je helpen.


Samenvattend: waarom wil je als ondernemer werken met zoekwoordenonderzoek?

Zoekwoordenonderzoek is een hele gerichte manier om je website beter zichtbaar te maken in Google (of andere zoekmachines). Het helpt je als beginnend website-eigenaar niet alleen om de juiste bezoekers aan te trekken; het geeft je ook een beter inzicht in wat je doelgroep echt zoekt. Door de juiste zoekwoorden op informatiepagina’s en/of in je blogs te verwerken, vergroot je de kans dat jouw website "organisch" – dus gratis – in Google en andere zoekmachines verschijnt. Jouw potentiële klanten vinden jouw site dan zonder dat je kosten maakt voor betaalde advertentiecampagnes.

Zeker voor startende ondernemers met een beperkt budget, is zoekwoordenonderzoek dus een hartstikke interessant en essentieel onderdeel om mee te werken. Altijd doen, zou ik om die reden adviseren! En met het gebruik van de juiste tools, is zoekwoordenonderzoek ook voor beginners eenvoudig in de vingers te krijgen.

Afbeelding video verwijzing cursus


Check nu mijn videocursus 'Succesvol Groeien met je Website'


Mijn gratis e-book ontvangen?

Wil je beter gevonden worden in zoekmachines?

In mijn gratis e-book leg ik jou als beginner eenvoudig uit hoe dit werkt!

Eenvoudig je kennis uitbreiden over zoekwoorden en zoekwoordenonderzoek - voor beginners!

Categorieën

Oplossing

Ik help je om beter gevonden te worden in zoekmachines

Om betere inzichten te verkrijgen in je doelgroep, waardoor je meer klanten naar je website kunt trekken

Kortom: kennis die je nodig hebt om succesvoller te ondernemen!

Link naar LinkedIn profiel

Privacy policy • Servicevoorwaarden Cookies